woensdag 22 februari 2012

Coaching in Heverlee: werken in lijnen


Vandaag alweer nuttige input gekregen, m.n. rond het uitwerken van de lijnen. Doorheen verschillende filmfragmenten kwam eigenlijk steeds het zelfde principe naar voren. In welke lijn ook (geluid, vast beeld, bewegend beeld): steeds komt het hier op neer:

Algemene lijn

Hieronder geef ik elementen weer die ik als belangrijk ervaren heb in de verschillenden lijnen:
  • LIJN GELUID
           - Als we de algemene lijn toepassen op de lijn van het geluid komen we op volgende fasering uit:
  1. Gewoon luisteren met blote oor (met steeds de ogen gesloten)
  2. Luisteren met de hoofdtelefoon (= fase van digitaliseren)
  3. Reflecteren op geluiden (= fase van aansporen op verbeelding, denken over geluid, fantasie prikkelen)
  4. Terugblikmoment einde activiteit en bij voorkeur ook klassikaal op einde van de dag
            -  Gericht leren luisteren (binnen + buiten) via ZEN-MOMENT:
   . BA (5 kleuters)
   . De kleuters de vraag stellen hoe we goed kunnen luisteren. Hen laten voorstellen formuleren (ogen sluiten, vingertoppen op mekaar bv) en de keuze laten hoe zij dit gaan doen.
   . Tijdspanne van 1 minuut. 
   .  Gesprekje nadien: wat hebben we gehoord: dit als KO opschrijven of kleuters dit eventueel laten tekenen
Geluiden uit de wereld (zie Aifoon) toepassen op BC  (bv. uit welk sprookje komt dit geluid?  Uit welk land komt dit geluid?)
 - Werken met een geluidenkoffer
    . Gevuld met kosteloos materiaal (plastic flesje, balpen, stokje, pluimpje, …) dat niet herkenbaar is en geen muziekinstrument is
   . Basis is doos (maar kan ook schildpad zijn)
   . Begin: “Wat wilt de doos ons vertellen?  We leggen onze oren tegen de doos en gaan eens goed luisteren”  (eerst “niets” te horen?, daarna tokkelt of wrijft de KO tegen de doos aan)
   . Doos openen: de kls veel tijd geven om te experimenteren met de voorwerpen

- Specifieke lijn:            
1.       Experimenteren: Luisteren + zelf geluiden maken met voorwerpen (samen geluid maken)
2.       Interpreteren: Tonen aan mekaar
3.       Digitaliseren: Opnemen + tonen aan de klas
4.       Creatief:  geluiden uit 1-3 verweken in creatie (bv. scènes verhaal)

-  Stapje verder bij geluidenkoffer: abstracte foto/afbeelding toevoegen aan koffer: “Maak er geluiden bij!” (bv. sprookjesfiguren, -attributen)
Opnemen: kan bij 5-jarigen in één activiteit zijn, maar ook hier eerst experimenteren:
. met stem opnemen
. uitlokken wat bepaalde voorwerpen zouden kunnen “vertellen”.
. nadien afspelen met boxen of hoofdtelefoon
. In ZA opdracht geven (na de vorige stappen in de lijn!): “geluidentappers”: Duo zoekt geluid op de speelplaats waarvan de andere kls niet weten wat het is.

Terugblikken met geluidsfragmenten + klassikaal laten op reflecteren:
   . Geluiden laten beluisteren met ogen toe (meermaals!!)
   . Maker benoemen
   . NIET vragen naar de bron
   . “Waaraan denk je?”
   . “Vertel hoe je je voelt bij dat geluid”
   . “We zullen er nog eens naar luisteren”
   . Wanneer terugblikken: einde dag, dag nadien als KI, opstart keuzeproces
   . Nadien geluiden in audiohoek laten beluisteren als ZA

 - Andere mogelijkheden:
   . 2 kls in aparte ruimte met 3 voorwerpen uit geluidenkoffer laten 3 geluiden opnemen (ZA) die ze nadien aan de andere kls laten horen
   . Dictafoontje mee naar huis laten nemen en er nadien klassikaal op reflecteren
   . Geluidenwandeling met opdracht (bv. zoek rode voorwerpen en maak er geluid mee):
1.       Voorwerpen / geluiden zoeken  (= lijn geluid + beeld !!)
2.       Fotograferen (Lijn beeld)
3.       Geluidopname
4.       Bij de foto’s de geluiden monteren (of gewoon laten klinken bij tonen op laptop)

-  Laten tekenen bij geluiden: maar ook hier eerst laten focussen: eerst luisteren met de ogen toe! En dan pas tekenen
*Vingerverf (jongste kleuters) op groot blad = muzische activiteit
*Geluid weergeven op papier (oudste kleuters): hoofdtelefoons met verdeeldoos:
. 3 maal eenzelfde geluid laten horen (na eerste maal mogen ze beginnen met tekenen)
. Vertellen over tekening aan mekaar + gevoel
. Sommige kleuters tekenen abstract / concreet
. Opdracht nog eens herhalen met ander geluid
. Nieuwe opdracht: “praat eerst met mekaar en dan pas tegen mij” + associëren met gevoel
. Tip: blaadjes laten nummeren en nadien aan mekaar nieten: boekje in luisterhoek bij geluidsfragmenten leggen 

  • LIJN BEELD
- Lijn is dezelfde: experimenteren (gericht leren kijken) à digitaliseren à expressie
-       Beeldenkoffer: verrekijker, gekleurde brillen, zaklamp, foto’s (bv reclame), vergrootglas, loepdoosje, …
. Foto’s kan je toepassen op BC (bv. sprookjesfiguren): kijken en interpreteren
. Detailfoto insteken (kleuters voorwerp gericht laten zoeken in de klas)
. Bij wijze van expressie kunnen de kleuters de houdingen van die fotofiguur aannemen + er foto’s van laten nemen

-       Wandeling in de natuur: (= digitale beleving!)
. per duo (ene filmt / andere kijkt door verrekijker)
. = experimenteren: gericht leren kijken (bv. blaadjes gaan zoeken met blote oog, kijkpotjes)
. digitaliseren = filmen of fotograferen (blaadjes gaan zoeken en filmen en nadien aan de klasgroep tonen en vertellen)
. communicatie en expressie

-       Kleuter filmt/fotografeert doorheen keuzeproces: klasfotograaf van dienst

-       Fototoestel mee naar huis laten nemen en dag nadien klassikaal op reflecteren

-       Werken met optische illusies: bv  toren van Pizza door man omgeduwd.  à toewerken zelf zulke foto’s te maken MAAR altijd eerst gericht experimenteren met perspectieven, afstanden, …)

-       Babbelbox inrichten: kleuters krijgen opdracht om over iets te vertellen in de babbelbox (bv vertel verhaal over foto’s)  Opname achteraf ev. gebruiken als terugblikmoment

-       Werken met overhead-projector
      1 Laten mee experimenteren (met handen, schaduw)
2 rechtstreeks op laten tekenen bij wijze van ontdekken (ontdekken)
3 Zelf verhaaltje vertellen met transparanten (ontdekken)
4 Kleuters zelf laten tekenen en nadien projecteren (creatief)

. kan als KA/BA/ZA
. Mogelijke doelen:
- Experimenteren (IMPRESSIE)
- Ontdekken (EXPRESSIE)
- Creatief mee aan de slag gaan: “er was eens een sprookje…”  = creatieve fase!!
. Toewerken naar product: 3 lijnen:  à Van daaruit stappen terug zetten om  tot PROCES daartoe te komen!!
1.  Vertellen (taal)
2.  Werken met transparanten
3.  Geluiden bij maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten