vrijdag 10 februari 2012

Hallo K3 !

Vandaag nam ik een kijkje in de derde kleuterklas (K3 b) bij juf Nicole.  Hieronder noteer ik enkele zaken die ik overlopen heb.


-Vastleggen stageperiode: Als VOP-studente dien ik binnen de opgegeven stageperiode nog lessen bij te wonen in het tweede jaar.  Daardoor maak in bij aanvang van de stage enkele sprongen.

Op woensdag 29/02  zal mijn mentor via een karoesel-systeem groepjes kleuters laten kennismaken met een aantal gezelschapsspelen.  Zij stelt voor dat ik die dag aansluit in dat karoesel-systeem, waarbij ik de kleuters laat kennismaken met mijn (audio-visuele) materialen in de audiohoek.

- Nagaan belangstellingscentra: In het schema noteerde ik de verschillende belangstellingscentra waarmee ik aan de slag zal gaan.

- Nagaan aanwezige apparatuur: De klas beschikt over 2 computers die gebruikt worden als spelcomputer.  De kleuters gaan er zelfstandig mee te werk.  Er zijn ook hoofdtelefoons aanwezig. De muziekspeler kan gekopieerde CD's afspelen.  Ik moet nog nagaan of de school over een beamer beschikt.

- Nagaan mogelijkheden uitbouwen van een audiohoek:  Een geschikt plekje vinden in deze klas vond ik niet vanzelfsprekend. Mijn mentor en ik hebben enkele mogelijkheden overlopen.  Momenteel denken we aan de huidige puzzelhoek. Die zou ik kunnen afbakenen.  Toch zal er altijd veel geluid buiten de audiohoek te horen zijn.  De verdieping zou op dat vlak een beter plekje zijn, maar gezien de onthaalhoek daar gevestigd is, is dit niet ideaal.  Tenzij ik de audiohoek flexibel opstellen kan natuurlijk.  ik neem dit nog even in overweging.

- Overlopen van een weekschema m.b.t. koek-, jas-, plasmomenten, tijdstippen turnen, e.d.m.  Ik noteerde het dagverloop met de tijdstippen van vaste rituelen.

De school en de klas stralen een leuke sfeer uit.  Het belooft hoe dan ook een toffe stage te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten