vrijdag 24 februari 2012

Lijnen uitwerken en leerdoelen formuleren

1. Lijnen uitwerken

Ik heb besloten om me voornamelijk te focussen op de lijn van geluid.  Graag werk ik daarbij (met respect voor de fasering van iedere lijn!) naar een productje toe.  Daarbij wil ik alert zijn op het audiovisueel toewerken naar dat product (waarmee ik bedoel: niet vervallen in activiteiten van knip- en plakwerk)

Op basis van de input van woensdag schreef ik voor mezelf de lijnen uit met de producten als vertrekbasis. Op die manier kan ik dan later activiteiten bedenken en deze in mijn weekschema invullen. 

Idee week 1:
  • kleuters improviserend laten vertellen (met een sprookje als vertrekpunt)
  • kleuters laten tekenen op transparanten (scènes van het bijzondere sprookje) via overhead-projector
  • kleuters geluiden laten ontdekken, zoeken als "soundtrack" van het bijzondere sprookje
  • Geluidenmontage (door mij)
  • Voorstelling door de kleuters
Van proces naar product: "Een bijzonder sprookje"

Idee week 2:
  • kleuters her en der laten letters ontdekken + fotograferen
  • kleuters met die voorwerpen geluiden laten maken + opnemen
  • Bundelen (door mij)
  • Presenteren door makers
  • Alternatief idee: letters laten vormen met voorwerpen en deze digitaliseren 
Van proces naar product: "digitaal lettergeluidenboek"
2. Leerdoelen formuleren

Ik formuleer hieronder 3 leerdoelen die ik steeds voor ogen wil houden tijdens de stage:

- Hoe kan je audiovisueel werken met kleuters in en rond de kleuterklas?
- Welk effect heeft dit audiovisueel werken op kleuters?
- Welk effect heeft dit audiovisueel werken op mezelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten