woensdag 1 februari 2012

Tweede vormingsdag AIFOON

Vanochtend werden onze geluidsopnames afgespeeld.  We kregen de opdracht een emotie te koppelen aan het waargenomen geluid.  Ik merkte dat ik aanvankelijk sterk luisterde om de bron te achterhalen dan wel tot een gevoel bij het geluid te komen. Na enkele oefeningen lukte dit beter. Het is opmerkelijk hoe eenzelfde geluid bij anderen een ander gevoel kan oproepen.   Zo ging het ook met de geluidsfragmenten die Stijn ons liet horen.  Het sluiten van de ogen bij gelijk welke geluidwaarneming hielp me om meer abstract te kunnen verwoorden. Op die manier beleef je het geluid ook veel intenser.  Sommige fragmenten voelde zo 'zen' aan dat het op deze manier heel relaxerend was.

Een tweede opdracht bestond er in een beeld te koppelen aan één van je geluidsopnames om op die manier sterker het gevoel weer te geven dat het geluid bij je opriep.  Ik merk dat ik hier te sterk aan mijn bron blijven hangen ben.  Ik liet het tintelende geluid horen van piepschuimvlokjes die mekaar aanraken (geregen op een touw).  Hoewel het me aan sneeuw deed denken wou ik er toch een vredig en warm gevoel mee weerspiegelen.  De foto van sneeuw was achteraf gezien dus niet de beste keuze geweest.  Een haard of een warm deken daarentegen...

Nadien maakten we per twee een geluidswandeling in en buiten het schoolgebouw. De geblinddoekte student droeg de hoofdtelefoon en de andere student begeleide deze langs fascinerende geluiden met de bediening van de Portable Recorder. Ik vond dit echt een prachtige ervaring! Vooral de overgang van binnen naar buiten (e.o.) vond ik knap en verrassend. De uitvergroting van het kleinste geluid leverde mooie geluiden op. Ik denk dat dit meteen ook mijn grootste ervaring is aan deze eerste opleidingsdag. Elk geluid is mooi op zich én er zijn zoveel geluiden om ons heen: geluiden die we eerder niet opmerkten, of geluiden die uit veel meer deelgeluiden bestaan als dat we dat voordien zouden waargenomen hebben. Het geluid van mijn eigen voetstappen vervormde naarmate de ruimte waarin ik was (van een brede gang tot in de toiletruimte bijvoorbeeld). Ook het mechanische geluid van de hefboom was heel mooi. Maar evenzeer een steentje dat met de schoenzool over de asfalt geschoven wordt. Een hele mooie ervaring was dit.

Tenslotte hebben we ons filmfragment verder gefinaliseerd.  Via het computerprogramma gaven we meer diepgang in de geluiden die we gisteren opgenomen hadden (we speelden o.a. met richting en volume)  Het eindresultaat kan je hieronder vinden.  Dit was een hele leuke ervaring!!

Op het einde van de dag lichtte Stijn nog verder zijn organisatie toe en koppelden we terug naar de mogelijkheden die deze input ons biedt om er in de praktijk mee aan de slag te gaan.  Het vrij experimenteren staat hier voor mij heel centraal in.  Op die manier kunnen de kleuters tot sterke geluidsimpressies komen.  Maar ook de eigen verbeelding en het zelf tot verhaal komen lijken mij een mooie uitdaging om mee aan de slag te gaan.  Zouden de kleuters ook tot communicatie komen?  Ik ben benieuwd.  Het wordt hoe dan ook een mooi ervaring!

Afrondend wil ik hier nog aan toevoegen hoe ik nu veel alerter ben in de geluiden (welke ook) in mijn omgeving.  Ik vraag me af of ook die ervaring kleuters bereiken kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten