maandag 19 maart 2012

Boer, wat hoor je van mijn kippen?

- Geluidenzoektocht in en rond het kippenhoek (KA/BA)

Vanochtend trokken we er meteen op uit!  We wandelden met z'n allen naar de tuin van mijn mentor, waar achterin een kippenhok staat.  De activiteit werd met de 2 derde kleuterklassen tezamen uitgevoerd.  Ik wilde eigenlijk met een duo kleuters het kippenhok effectief binnengaan om er geluiden van dichtbij te kunnen opnemen.  Dit duo wou ik een aantal keren laten afwisselen.  Dit viel idee viel echter in het water.  Alle kleuters bleven aan de andere kant van de kippendraad de kippen aanschouwen. Het zou niet fair geweest zijn om een aantal kleuters dit privilege te geven. 

Hierdoor heb ik 2 duo's geluiden laten opnemen die in de tuin te horen waren.  Daarbij was gezien de extra grote klas(sen)groep veel storend geluid te horen.  De opnames waren ver onder mijn verwachtingen. Wat jammer.  Ik had eigenlijk gehoopt op een soort van "digitale beleving" die we nadien in de klas verder konden beleven. Dit is voor mij een reden om dergelijke activiteiten via audiovisuele middelen niet met zulke grote groep te organiseren.  Op die manier zou ik mijn doelstelling wel kunnen bereikt hebben denk ik.

Het kippenhok
(Foto's: Lotte)
Ik heb de toelichting door mijn mentor opgenomen via de videocamera.  Het leuke hieraan was dat ik hiermee niet alleen zou kunnen terugkoppelen naar Hans, maar ook naar Toon die afwezig was.

Rond het kippenhok
(Foto's: Lotte)
- Zenmoment aan het kippenhok (KA)

Met de 2 klasgroepen spoorde ik aan op een zenmoment. Dit was intussen bij de beiden klassen gekend, dus de toelichting verliep zeer vlot.  Ik liet een grote cirkel vormen.  Ik stond er van te kijken hoe de 50 kleuters allemaal geconcentreerd de geluiden hebben waargenomen met gesloten ogen.  Het interpreteren van de geluiden verliep dan weer eerder stroever.  Hier had ik me wel aan verwacht gezien de grootte van de groep.  De kleuters konden mekaars reacties ook moeilijk verstaan.  Daardoor herhaalde ik ieders reactie heel luid en noteerde ik deze ook op een groot blad papier. 

Zenmoment
(Foto: Lotte)
Veel kleuters hoorden enkel de "oppervlakkige" geluiden zoals de vogels, het vliegtuig en de brommer.  Enkele kleuters konden al specifieker reageren: er waren verschillende vogels, de richting van waar het geluid afkomstig was verschilde, het soort vogelgeluid verschilde, het volume verschilde...  Milo had ook de trein gehoord, gans in de verte.  En Joël hoorde het geluid van het fototoestel van juf Nicole.  Lotte verwoordde het gekraak en geschuur van onze jassen en een andere kleuter vernoemde zelfs onze "adem".  Mooi was dat.  De kippen... hebben we wel niet gehoord.


- Geluidenzoektocht: een kippenhok op school? (BA)

Met 2 duo's trok ik de eetzaal in.  Samen bespraken we welke geluiden we in en rond het kippenhok zoal kunnen horen. Er kwamen heel wat ideeën naar boven. Samen selecteerden we er 6. Deze werden over de 2 duo's verdeeld.  Zo gingen ze vertrokken ze op school, op zoek naar geluidimitaties van in of rond het kippenhok.

Volgende geluiden werden gezocht:
  • Schaal van ei dat breekt (waar een kuikentje uitkomt)
  • Kip die ei legt
  • Deur van het kippenhok
  • Kip die zich nestelt tussen de bladeren
  • Graantjes strooien op de grond
  • Kip die vecht met haan of andere kip


De duo' s hebben deze opdracht verder heel zelfstandig uitgevoerd.  De inspiratie om dergelijke geluiden te vinden verliep vlot.  Enkel het strooien van de graantjes vroeg wat meer tijd.

Geluidenjagers: kippenhok
(Foto's: Lotte)
Nadien verzamelden we weer allemaal in de fabriek.  Via de box beluisterden we ieder geluid.  Ze waren echt knap bedacht, uitgevoerd én gedigitaliseerd. Enkel het geluid van de graantjes was wat minder. Nochtans klonk het bij de uitvoering wel heel knap...   Voor een verdere reflectie was er helaas geen tijd meer.


- Geluidtekenen op geluiden van rond het kippenhok (BA)

Na de middag trok ik met een groepje kleuters naar een vrij klaslokaal.  Met de geluidopnames van de vorige BA liet ik de kleuters tekenen op deze geluiden. Ik had er 3 geselecteerd die sterk van mekaar verschilden.  De kleuters wisten al meteen wat hen te wachten stond: heel geconcentreerd luisterden zij met gesloten ogen naar het geluid.  Ik vernoemde daarbij de bron niet.

Ik liet hen kort verwoorden welke emotie en welke verbeelding dit geluid bij hen opriep.  Nadien liet ik het geluid in een lus horen terwijl zij aan het tekenen gingen.  Twee kleuters tekenden meteen heel abstract. De andere twee tekenden heel concreet en konden ook moeilijk loskomen van de associatie die we geluid gegeven hadden.  Voortaan zou ik deze associatie dus beter nog wat achterwege laten, tot na dit moment.

Geluidtekenen: abstract en concreet
(Foto: Silke)
Omdat er nog wat tijd restte besloot ik bij het derde geluid weg te gaan.  Ik duidde Vega aan om de groep te begeleiden op de manier waarop ik tewerk gegaan ben. Dit keer zei ik duidelijk dat zij de opdracht zelf ook moest uitvoeren. Stil startte ik de camera en ging ik naar beneden, waar ik het gebeuren verder kon aanhoren.  Al gauw besefte ik dat dit derde geluid van de zwarte dictafoon kwam. Deze laat het geluid niet in een lus horen.  Dit maakte het technisch al een pak moeilijker voor Vega.  Hoewel ze haar uiterste best deed verliep de opdracht verder niet zo heel vlot.  Toch was het een fijn experiment, voor mij én voor hen. Wat vonden ze dit grappig!


- Tekenen met Tuxpaint: kleurplaat kip (ZA)

Vandaag zijn er heel wat kippen de revue gepasseerd!  De kleuters weten intussen al heel goed hoe ze tekeningen kunnen opslaan.  Ze staan er ook op om de resultaten tijdens de terugblik aan mekaar te tonen.  Vaak hoor je kleuters dan vragen aan de maker hoe ze dat gedaan hebben.  Dit wordt dan toegelicht. De kleuters leren echt van mekaar bij!


- Klafotograaf van dienst (ZA)

Lotte had de eer en het genoegen tijdens de exploratie te mogen fotograferen. Wat heeft ze dat goed gedaan!  Wil je al haar foto's zien?  Klik dan hier .
Ook Silke was later op de dag onze fotograaf.  Haar foto's vind je hier!

Foto's: Lune en Silke

- Terugblik met Hans Luistermans (KA)

Vandaag begonnen we ons terugblikmoment met een zenmoment.  Het verliep opmerkelijk minder goed als de andere keren.  Er werd veel heen en weer gewriemeld, schoenen schuurden over de grond, een kuch hier en een geeuw daar, ...  Kortom: een groot deel van de kleuters waren heel onrustig.  Anderen daarentegen deden zo goed hun best en ergerden zich aan deze (storende) geluiden.  Ik denk dat een zenmoment aan het einde van een dag dan ook verre van ideaal is.

Toch konden we een aantal zaken goed waarnemen. Ik liet hen de waargenomen geluiden vergelijken met deze van het zenmoment aan het kippenhok.  Er kwam maar één gelijkenis naar voor: een auto. Wannes vulde daar bij aan dat ze inderdaad wel op de beide plaatsen een auto gehoord hadden, maar dat het toch "anders" was.  Ik liet hem die "anders" verder omschrijven.  Hij verwoordde het verschil in richting en in sterkte.  Dat vond ik best knap!

Nadien blikten we via de laptop met de foto's terug op de dag.  Bij de geluidopnames bleef ik even stil staan en liet ik de 6 geluiden horen. De kleuters konden uiteindelijk, op één na, de geluiden associëren met de geluiden rond het kippenhok.  Daar hadden de makers veel voldoening van.  Wanneer een geluidassociatie moeilijk bleek, toonde ik er de geluidtekeningen bij.  Zo werd het al meteen een pak duidelijker.


- En verder...
  • Ik vergat bij de kleuters te polsen naar de invulling van mijn open momenten van morgen. Welke activiteit(en) willen zij eventueel herhalen?  Ik besluit hen die vraag morgen te stellen.   Uiteindelijk is al mijn materiaal toch aanwezig in de fabriek.  Benieuwd naar de verzoekjes...
  • Vandaag veel zieker kleuterjuffen op school. Ik bood extra toezichten aan.  Fijn een echte hulp te kunnen betekenen.
  • Morgen de laatste stagedag.  Veel kleuters merkten dit al op via de maandkalender.  Ik maakte thuis een klein afscheidkaartje.  Hans is een echte vriend geworden voor hen.
  • Vanavond maak ik nog een powerpointpresentatie van alle foto's die verwijzen naar een activiteit met een audiovisueel kantje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten