vrijdag 16 maart 2012

Een doorschijnend boek

- Boekgeluidenketting: slot! (KA)

Quinten bracht als laatste nieuwe boekgeluiden mee van thuis.  Het geluid was knap opgenomen vond ik, omdat er verschil in het tempo zat waarop de deelgeluiden mekaar opvolgden. Dat gaf een zekere dynamiek.  Kyara kon dit meteen met haar stem imiteren zonder ik dat gevraagd had.  En Rana wist er spontaan mooi op te bewegen.  De beweging (meppend) greep misschien wel terug naar een beweging die Hans eens aangebracht had, maar de toepassing op dit geluid was zeer mooi en simultaan.  We deden de beweging nadien met de hele klas na.  Een andere kleuter wou stampen op ieder deelgeluid.  Dat was niet simpel. We luisterden eerst nog eens aandachtig en probeerden dan tegelijk met het deelgeluid op de vloer te stampen.  De concentratie was zeer hoog. Iedereen wou dat goed doen.  Lune zei "Juf, dat lijkt op muziek" Wat een knappe opmerking!  Die opmerking deed me terugdenken aan een vraag die ik Stijn van Aifoon stelde: wanneer is geluid muziek?  Volgens Stijn: altijd.


Het laatste geluid vond Milo een blij geluid omdat het hem aan voetballen deed denken. Ik was niet meteen mee.  Hij verklaarde dat het leek op een bal die tegen de doelpaal botst.  Wanneer ik het geluid opnieuw beluisterde kon ik me daar best in vinden.  Je hoort er een zekere holle metalen naklank in!  De interpretaties lijken straffer en straffer te worden.  Ook wordt mijn rol minder sturend.  De kleuters reageren spontaan op mekaars interpretaties en vullen mekaar aan.  "Ik vind dat juist geen blij geluid. Ik vind dat eng"  Heel mooi om te aanschouwen. Dit was vorige week nog ondenkbaar geweest. 


- Associatiespel boekgeluiden (KA)

Na de ketting herhaalde ik het associatiespel zoals ik de week gestart was. Dit keer versterkte ik de geluiden via de microfoon.  Marie (stille kleuter) was vrijwilliger om mij daarbij te ondersteunen. Ze straalde.  Zij kon als enigste zien of de kleuters het geluid juist imiteerden.  Fier  knikte ze ja of schudde ze nee na ieder geluidsvoorstel.  Deze activiteit had beslist nog wat langer mogen duren. Ik had in mijn lesvoorbereiding voorzien om ook kleuters aan bod te laten komen achter het doek.  Helaas was het intussen al weer tijd om te gaan eten.  Misschien kan ik deze activiteit volgende week herhalen met attributen van het nieuwe BC (kippenhok)?  Maar wat dringt de (stage)tijd...


- Sprookjesvoorstelling repetitie: wat een doorschijnend boek (BA)

Lune en Milo hebben prachtige gerepeteerd.  Lune zou de transparanten leggen en Milo zou vertellen.  Dat hadden ze zelf zo beslist.  Ik heb me bij het keuzemoment niet gerealiseerd dat Milo ook één van de bedenkers van echt verhaal was.  Dat vind ik wel jammer.  Beter was het een kleuter geweest die nog niet had meegewerkt aan het sprookje.  Het is me in de drukte even ontgaan.  Anderzijds was het weer vrijdag en dienden er nog heel wat werkjes afgewerkt te worden door andere kleuters.  De potentiële fabriekmedewerkers waren eerder beperkt. 

Repeteren
(Foto's: Rana)
Hoe dan ook was het duo echt in zijn nopjes.  In die mate zelfs dat ik hen zelfstandig liet repeteren. Het liep heel vlot.  Zo vlot zelfs dat ze kwamen zeggen dat ze klaar waren. Ik liet ze nadien nog transparanttekenen.  Op die manier kon ik Osman nog even doorheen Tuxpaint loodsen. Hij wou typen maar geraakte er niet mee aan de slag.


- Tekenen met Tuxpaint met opdracht (ZA)

Hoewel ik bij Tuxpaint de opdracht gegeven had om eens vanuit een boek(prent) te vertrekken, wou Osman kost wat kost nog een openingsbord maken.  (Dit hadden andere kleuters eerder reeds gemaakt)  Omdat er geen voorbeeldblad meer lag om na te typen, zag je Osman telkens heen en weer lopen naar het openingsbord van de fabriek dat aan de trap omhoog hangt. Heel betrokken hield hij vol. Ik kon hem even bijsturen omdat ik mijn BA kon loslaten.

Osman en zijn openingsbord!
(Foto's: Rana)

- Blindgeleide boekenwandeling (ZA)

Na de middag wou ik in de eetzaal vier kleuters een blindgeleide wandeling laten doen waarbij de leider de kleuter van boek naar boek zou loodsen (en er dan ook steeds een geluid bij zou maken)  Maar de zon scheen buiten zo prachtig dat het kriebelen overwon.  Ik trok dan maar met de twee duo's de speelplaats op. De ene kleuter leidde de geblinddoekte kleuter rond.  De duo's konden dit perfect zelfstandig.  Met de record-functie constant aan leverde dit mooie reacties op. De leiders hadden ook opmerkelijk veel inspiratie om geluiden te laten horen.  De twee meisjes deden dit zeer beheerst en relatief stil.  De jongens daarentegen hebben wat afgelachen en moest ik soms aansturen om stil te zijn om goed te kunnen luisteren (en bovendien het andere duo niet te storen). 

Blind luisteren...
(Foto's: Rana)
 Nadien trokken we terug de fabriek in. De kleuters mochten op een transparant tekenen wat zij tijdens de wandeling gehoord hadden.  De meisjes brachten ook achtergrondgeluiden aan, zoals een trein, de kraan op de bouwwerf, een vliegtuig, vogels, ...  De jongens hielde zich strikt aan de geluiden die de leider met zijn handelingen te weeg gebracht had.  Het reflecteren had langer mogen duren.  Ik had gehoopt er op tijdens het terugblikmoment klassikaal even op verder te gaan.  Helaas viel ook dat moment in het water.

Reflecteren via transparantttekenen
(Foto's: Rana)

- Sprookjesvoorstelling: de gelaarsde olifant (KA)

Eindelijk was het zover: het bijzondere sprookje werd een tweede maal voorgesteld en dit keer met de hele klasgroep (op Mona na, die ziek was). Ik vond de voorstelling echt prachtig. De andere kleuters bleven ook enorm geboeid hoewel dit voor een groot deel de tweede maal was.  Milo en Lune hebben dat schitterend gedaan... en natuurlijk alle andere medewerkers evenzeer!  Wil je de voorstelling bekijken?  Kijk dan zeker
hier !

Ik zal van de transparanten een "doorschijnend boek" maken door deze in te binden met tussenin telkens een wit papier.  Op die manier kunnen de kleuters later nog eens snuitsteren in hun wel heel bijzonder boek!


- Klasfotograaf van dienst (ZA)

Vanochtend was het Joppe zijn beurt om met het fototoestel aan de slag te gaan.  Na een tiental minuutjes kwam hij vragen of hij nog verder MOEST fotograaf zijn.  Hij wou liever spelen met de zaken die hij fotografeerde dan er op neer te kijken. Was de opdracht misschien ook technisch te moeilijk voor hem?  (Joppe is een risicokleuter) Voelde hij zich onzeker?  Ik kon het moeilijk achterhalen.  Het was wel een feit dat hij na de (vervroegde) wissel meteen aan het spelen ging.  Misschien moet ik gewoon aannemen dat deze activiteit niet alle kleuters aanspreekt, daar waar dit tot nu toe wel al steeds het geval geweest was.

Toch nam Joppe mooie foto's.  Er zijn opvallend veel detailfoto's bij.  Is dat een verwerking op de detailfotozoektocht eerder deze week?  Is het een stil verzoek om deze activiteit te herhalen? Hier wil ik maandag zeker naar polsen.  Wil je al de foto's zien die Joppe nam?  Kijk dan zeker hier !

Mooie detailfoto's
(Foto's: Joppe)
Na Joppe was Rana aan de beurt.  Dolgelukkig (omwille van het onverwachte eerder aangebroken kiesmoment) ging ze ijverig aan de slag.  Omdat het keuzeproces niet meer lang zou duren mocht ze van mij ook het volgende keuzeproces klasfotograaf zijn.  Dat keuzeproces was trouwens ook bijzonder kort omwille van de sprookjesvoorstelling.  Rana nam bijzonder veel foto's.  Ze overliep echt alle hoeken van de klas.  Ze verzorgde echt een perfecte weergave van het keuzeproces! Klik maar hier voor de hele fotoreeks van Rana.

Puzzelkampioenen, boekomslagontwerpers en nog veel meer...
(Foto's: Rana)
- En verder...
  • Ik had voorzien om nog terug te blikken met Hans Luistermans.  We besloten dit te laten vallen omdat er vandaag al veel klassikaal had plaatsgevonden.  Ik vermelde wel expliciet dat alle foto's op de klasblog komen te staan. Een groot aantal kleuters had dit al ontdekt.  Leuke reacties!
  • Lune vroeg me achter het filmpje van in de turnzaal waarbij zij gisteren zelfstandig op geluiden hadden getekend.  Helaas had ik de opdracht onvoldoende omschreven, zo bleek gisteren.  Ik overweeg sterk om een gelijkaardige opdracht te herhalen.  Hier zal ik morgen rekening mee houden bij het aanpassen van mijn weekschema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten