donderdag 8 maart 2012

De gelaarsde ... olifant

- Poppenkast ondersteund met geluidsopnames (KI - klasoverstijgend)

Vanochtend brachten Ketura en ik een met geluiden ondersteund poppenspel op basis van het sprookje "de gelaarsde kat".  De geluiden waren gisteren opgenomen en werden afgespeeld door juf Katrin.  Het resultaat was echt indrukwekkend.  Ik ben er van overtuigd dat dit niet zo indrukwekkend (en misschien eerder beangstigend of met onbegrip) was overgekomen bij de kleuters wanneer zij nog niet in de geluidenwereld ondergedompeld waren zoals dat nu wel het geval was. 

- Experimenteren met overheadprojector + transparanttekenen voor ons bijzonder sprookje (BA)

Een klein groepje kleuters experimenteerde met de projector.  Aanvankelijk zonder meer door middel van schaduwspel.  Spontaan legden ze allerlei kleine materialen op de glasplaat en bewogen deze terwijl ze nauwgezet de veranderingen op het scherm volgden.  De kleuters vielen van de ene verbazing in de andere. 

Nadien bood ik een aantal transparanten aan.  Eerst was er hilariteit ontstaan toen één van de kleuters de anderen inspireerde om mekaar te bekijken doorheen de gekleurde transparant.  Er werd veel gelachen en gegiecheld. Toon ontdekte zelf hoe je met een groene en een blauwe transparant lucht en gras bekomt.  De anderen waren vol bewondering voor Toons ontdekking.  Toen ik aansluitend de stiften aanbood zijn de kleuters ijverig aan het (vrij) tekenen gegaan.  Beurtelings (maar zonder mijn tussenkomst) legden zij zo nu en dan hun tekening op de glasplaat om de projectie te bewonderen.

Na een korte reflectie verdeelden we de te maken tekenen voor het bijzonder sprookje dat inmiddels een naam gekregen heeft: " de gelaarsde olifant".  (Hoewel de olifant in onze versie geen laarzen heeft)  Het verdelen verliep vlotter dan ik verwacht had.  Wel had ik vooraf een aantal (te verwachten) illustraties op papier voorzien. Op die manier kon iedere kleuter naast een eigen tekening voor het verhaal ook een tekening overtekenen door het papier onder de transparant te leggen.  Dat overtekenen vroeg veel concentratie van hen. Dat kon je merken aan de stilte.  Uitspraak van de dag door de klasfotograaf van dienst die foto's nemen kwam: "amai, het is hier stil in de fabriek.  Waar zijn de geluiden?"

Overhead-experimenten
(foto's: Ninke)
- Inkleuren kleurplaten "de gelaarsde kat" in Tuxpaint (ZA)

Ik heb op de vaste computer enkele kleurplaten van de gelaarsde kat kunnen invoegen in Tuxpaint. Joppe ging ijverig aan het werk.  Helaas ging er wat later op de dag iets mis met het programma.  Ik hoop maar dat dit geen gevolg is van mijn tussenkomst.  Ik vraag mijn mentor morgen om de toestemming het programma opnieuw te installeren.
Kleurplaat ingevoegd in Tuxpaint

- Op geluidenjacht (BA/ZA)

Met een volledig nieuw groepje kleuters dook ik in de fabriek de geluidenkoffer in.  Je kon merken (vooral bij het interpreteren van de geluiden) dat zij al verder stonden dan dat dat het geval was bij het eerste groepje waarmee ik startte.  Het klassikaal reflecteren op geluiden zal daar beslist z'n steentje toe bijgedragen hebben.

Nadien splitste ik de groep in tweeën met ieder de opdracht geluiden te zoeken die ze kunnen thuisbrengen in ons sprookje van "de gelaarsde olifant".  We trokken daarvoor de klas uit.  Ik ondersteunde de beide trio's afwisselend.  Het duurde even vooraleer de inspiratie op dreef kwam. Toon was wel sterk in het bedenken van geluiden en kon daarbij loskomen van de bron. 
 Geluiden gezocht !
(Foto: Quinten)
Ik had een aantal stillere kleuters mee.  Het was opmerkelijk hoe zij allen betrokken aan de slag gingen.  Vooral het opnemen en afspelen boeide hen enorm.  Moest er (omwille van het product) geen tijdsdruk geweest zijn, zou ik niet tezamen met 2 groepjes gewerkt hebben.  Op deze manier kan je beter de opgenomen (of de op te nemen) geluiden interpreteren op het moment zelf.  Zo kan je hen eventueel laten bijsturen.  (bv. geluid voor de voetstappen van de olifant: te stil/luid, te hard/zacht, te hoog/laag, ... ?)  Zonder daarbij natuurlijk voorbij te gaan aan het feit dat ieders interpretatie juist is. Dat neem ik zeker mee voor de later praktijk.

Hieronder kan je de geluiden beluisteren die we opgenomen hebben bij wijze van achtergrondgeluiden voor ons sprookje.


- Klasfotografen van dienst (ZA)

Ook vandaag werden weer foto's genomen die veelvertellend zijn.  Kijk maar eens hier naar de foto's die Ninke nam.  Of  hier voor deze van klasfotograaf Quinten!

- En verder...
  • Intussen hangen de nieuwe halskettingen voor de kijk-en-luister-medewerkers aan een nieuw haakje in de kijk-en-luisterfabriek.  Een magneetknijper: altijd wel eens handig op stage!  Ik merkte meteen dat deze aanpassing een goede zaak is.
  • Ik liet de ZA 'experimenteren met luisterkoffer + sprookjesprent' wegvallen omdat de dictafoontjes in gebruik waren voor een andere activiteit. Digitaliseren zou dan niet kunnen.  Ik denk dat ik de kleuters zonder die apparatuur minder goed kan uitdagen.  Het luisteren naar geluid gaat nu eenmaal beter via de dictafoon.
  • Uit praktische overweging schrapte ik ook de ZA 'Vrij transparanttekenen met overheadprojector'.  Gezien ik zelf niet in de fabriek was vond ik het niet veilig om de kleuters er alleen mee te laten werken.  Immers is zulke lamp al gauw gloeiend heet en kan je deze verblinden wanneer je er in kijkt.  Ook het werken met permanent-markers is niet zonder gevaar voor kleding en klasmeubilair. Wel liet ik een aantal kleuters transparanttekenen (op het gelijkvloers) bij juf Nicole.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten