woensdag 14 maart 2012

Onze boekgeluidenketting groeit...

- Boekgeluidenketting (KA)

Wannes liep vanochtend al meteen naar mij.  "Juf, juf! Het is gelukt!"  Samen keken we uit naar de geluiden die hij had meegebracht.  Wannes had opgenomen en de papa had de handelingen uitgevoerd.  Wat knap zeg.  De opname was mooi zuiver.


Net zoals gisteren reflecteerde ik met de kleuters op de 2 nieuwe geluiden.  De verbeelding kwam heel goed op gang.  Ook de gevoelens verwoorden verliep al een heel stuk vlotter.  Het was opmerkelijk hoe ook Emma en Lotte (als stille kleuters) hun inbreng hadden tijdens deze activiteit.  Emma beleefde het laatste geluid als applaus.  Ik heb haar bevestigd in die beleving en bovenal in de verwoording er van!  Uiteraard gaf ik de groep de boodschap mee dat ieder antwoord juist is.  Benita blijft bij de geluiden denken aan haar grootouders.  Ik herinner me dat dit in de BA vorige week ook het geval was.  Andere belevingen: spetteren in het zwembad, zwemmen in het zwembad, Roodkapje die stapt door het bos vol takken en bladeren, ...  Het is echt opvallend hoe de kleuters dieper en dieper kunnen reflecteren.  Het proces zit echt goed merken we. Wat een fijn gevoel.

Er waren bijvoorbeeld ook enorm veel kleuters die spontaan begonnen te bewegen op het geluid, naarmate ze het fragment al meer gehoord hadden.  De kleuters deden dit zeer gecontroleerd en beheerst.  Ze leken bijna in trance.  De anderen die niet bewogen keken geboeid toe.  Een hele bijzondere ervaring was dat.

Bij aanvang van de stage had ik gedacht dat dit reflecteren op geluiden op de duur saai zou worden voor de kleuters. Maar ik merk nu dat zij zelf ook ervaren hoe ze er steeds sterker in worden. Dat stimuleert hen.  Bovendien merk ik, tegen mijn verwachtingen in, dat het reflecteren in KA best kan! Voordien ging mijn voorkeur eerder uit naar het reflecteren in kleine groep.  Nu echter, inspireren de kleuters mekaar.  Ze prikkelen mekaar en komen zelf zo meer tot expressie.  Het klassikaal reflecteren in de lijn van (stilstaand) beeld, lijkt me dan weer eerder in BA gemakkelijker.  Ik ben in die lijn enkel nog maar op die manier (BA) aan het werk geweest.  Misschien moet ik dit klassikaal toch ook eens uitproberen?  Bij de terugblikmomenten komt dit wel aan even aan bod, maar zonder al te veel diepgang.


- Geluidtekenen met Hans Luistermans (KA)

Aanvankelijk was mijn idee om met Hans te tekenen op een transparant, rechtstreeks op de overhead.  Toen ik dit vanochtend in de klas even uitprobeerde ben ik van dat idee afgestapt.  Toch niet simpel met een handpop tekenen, zo bleek. 

Zo tekende ik uiteindelijk zelf op de geluiden van uit de boekgeluidenketting.  Ik liet het geluid eerst nog eens zondermeer horen. De tweede keer tekende ik erbij en de derde keer wees ik met mijn handen (schaduw) aan hoe ik tot die tekening kwam.  Vaak was er een zeker ritme te zien in mijn tekening. Dat probeerde ik te verwoorden bij mijn tekening.  Ook mijn kleurkeuze van de stiften bracht ik onder woorden.  Zo koos ik bijvoorbeeld voor de zwarte stift bij het laatste geluid van de ketting. De zwarte kleur deed me denken aan zware geluiden en geluiden die mij een boos gevoel geven.  Hier ging ik met de kleuters verder op in.  Rana vond dat een bang geluid en zou een donkerbruine stift gekozen hebben.  Er werden heel wat belevingen uitgewisseld.  Mooi!


- En verder...
  • Tijdens het onthaal (dat ik even van de mentor had overgenomen) realiseerde de kleuters dat mijn stagetijd begint af te korten.  (Ik tekende Hans Luistermans op de jaarkalender)  Een kleuter vroeg of ze het verhaal van de gelaarsde olifant nog eens mochten opvoeren.  Er waren immers een heel aantal kleuters die er enkel het slot van gezien (en gehoord!) hadden omdat zij even met de zorgleerkracht weg waren.  Ik zal mijn weekschema naar dat verzoek aanpassen, allicht op vrijdag.
  • Vandaag is de ICT-medewerker in onze klas langsgeweest om het probleem met Tuxpaint op te lossen.  Het zou niets te maken hebben met het invoegen van de kleurplaten.  Oef. 
  • De kleuters vroegen wie vandaag de klasfotograaf van dienst mocht zijn.  Gezien er op woensdag geen keuzeproces is, is er (in mijn systeem) ook geen klasfotograaf.  Mijn opmerking van gisteren kan ik hier mooi bij aansluiten.
  • Vannamiddag maak ik het digitaal dierengeluid verder af.  Wat ben ik benieuwd naar dit resultaat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten