dinsdag 20 maart 2012

Een kippenhokconcert !

- Filmpje exploratie (KI)

Toon was vandaag terug in onze klas.  Dat gegeven bezorgde mij een goede link naar de introductie van mijn filmpje aan het kippenhok (van gisteren).  Ik projecteerde dit via de beamer op het grote scherm.  Heel bewust schakelde ik het geluid daarbij uit. Op die manier kon ik de kleuters gericht laten reageren op de beelden en de vragen die ik stelde.

Wanneer ik zo nu en dan het beeld stilzette, kon ik de kleuters heel gericht de haan laten observeren.  Hoe ziet hij er uit?  Hoeveel tenen heeft hij?  Hoe heet dat deeltje op zijn hoofd?  enz.  De kleuters waren één en al oor (en oog).  Bovendien was het voor Toon ook heel fijn. Zo was hij er toch ook een beetje bij. 

Nadien liet ik de geluiden horen die in de tuin opgenomen waren.  Hoewel er veel storende nevengeluiden waren, kon je merken dat de kleuters het fijn vonden om deze terug te horen.


- Kippenhokgeluidenconcert (KA)

Met enkele materialen als waarmee gisteren de geluidassociaties gemaakt waren, verscheen ik in de kring:
  • Plastic zakken (nestelen van de kip tussen de bladeren)
  • Koker met champagnekurk (kip die ei legt)
  • Plastic flesje (ei dat kraakt)
Daarnaast bracht ik zelf nieuwe materialen aan (omdat de originele geluiden praktisch gezien moeilijk lagen):
  • Koffielepeltjes (uitlepelen van een gekookt eitje)
  • Sambaballen (graantjes)
Ons klankpartituur
(Foto: Lune)
Het concert was echt prachtig. Zeker met het ondersteunende orgelmuziekje erbij leverde dit een prachtig momentje op.  De kleuters waren heel betrokken en deden hun uiterste best om goed te kijken naar mijn aanwijzigingen als dirigent. Wat fijn zo een kippenvelmoment op de laatste stagedag!


- Herhaling topactiviteit (BA)

Vandaag had ik deze activiteit twee maal voorzien.  Ik vergaderde telkens met 4 kleuters wat ze nog een keer wilden doen.  Daarbij friste ik even hun geheugen op.  De eerste groep kwam maar niet tot een consensus, dus splitste ik hen op.  Benita en Mona deden de detailfotozoektocht (geheel zelfstandig!!).  Rana en Tyara gingen resoluut voor de blinde geluidenwandeling.  Gezien het stralende weer liet ik hen dit buiten op de speelplaats en het sportveld doen.  Halverwege liet ik hen wisselen.

Luisteren en kijken maar!
(Foto's: Lune)



Op het einde van dat dagdeel kwam ik met de 4 kleuters terug naar de fabriek waar we samen terugblikten op de beelden en geluiden vanuit hun activiteitje.

Na de middag kozen de 4 kleuters er samen voor om in en rond de klas geluiden op te nemen.  Hoewel de link met het BC hier wat zoek was, liet ik hen dit toch doen.  Ik liet hen helemaal vrij en zelfstandig te werk gaan.  Een opdracht los van het BC moet ook wel kunnen vinden ik dan. Bovendien kaderde het perfect in de afronding van Hans zijn aanwezigheid in de klas. 

Smurfenboek uit de kijkkoffer
(Foto: Vegal)
Ook dit groepje bracht ik achteraf samen in de fabriek. We beluisterden de geluiden.  Er waren een aantal dezelfde geluiden bij als deze die eerder opgenomen waren (voor de gelaarsde kat en het kippenhok onder andere).  Allicht is dit niet toevallig.  Toen ons nog tijd restte doken de kleuters nog een laatste keer de kijkkoffer in.  Het smurfen boek kende een groot succes (waarin zoekopdrachten vervat zitten).


- Tekenen met Tuxpaint: kleurplaat kip (ZA)

En alweer verschenen er mooie kippen op het scherm.  Je kon zien hoe het opvullen (dat gisteren door Wout werd toegelicht) door veel kleuters werd toegepast.

Prachtige kippen
(Foto's: Vega)

- Klasfotograaf van dienst (ZA)

De nieuwe klasfotografen waren op hun beurt ijverig in de weer.  Hier kan je de foto's van Lune zien en hier voor deze van Vega !

Foto's Lune

Foto's Vega


- Algemene terugblik via beamer (KA)

Een kleine flashback naar het werken met de overheadprojector ... toen ik de kleuters schaduwbeelden zag maken met hun vingers.  Maar het experimenteren maakte al gauw plaats voor het aandachtig kijken naar de (selectie) foto's die de voorbije weken genomen waren.  Hans Luistermans reageerde zo nu en dan (op zijn manier) op een aantal foto's.  Daarmee kon ik de aandacht er goed bijhouden.

Met de laatste foto sloot ik de stage af.  Dit prentje kregen de kleuters mee naar huis. Ze leken er heel blij mee.  Wat was het een leuk klasje.


En toen er nog 5 minuutjes over bleken... besloten we nog een laatste maal van katoen te geven met ons heuse kippenhokorkest!!  Van een afsluiter gesproken!

Hans sloot af met de boodschap dat het fototoestel de rest van de week nog in de klas blijft. Zo kan iedereen nog aan bod komen als klasfotograaf van dienst.  Gejuich alom!


- En verder...
  • Ik bracht vandaag een ganzenei mee naar de klas. Zo konden ze vergelijken met het ei van een kip.  Mijn mentor speelde er fijn op in.
  • Ik bundelde ons doorschijnende boek van "de gelaarsde olifant" met de inbindmachine op school.  Een vrolijk resultaat!
Ons doorschijnende boek
(Foto: Lune)
  • Na de speeltijd de klas overgenomen omdat mijn mentor MDO's had.
  • De fabriek werd na schooltijd eigenhandig gesloopt...  Wat een gek gevoel... Wat een fijne herinneringen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten