woensdag 7 maart 2012

Een bijzonder sprookje...

- Vertellen met losse prenten via de overheadprojector (KI)

 Vandaag knoopte ik aan bij het sprookje van "de gelaarsde kat" door middel van een korte impressie met de projector. De kleuters volgden geboeid wat Hans Luistermans eerder deze week overkomen was.  De projectie sloeg enorm aan.  Bij het openen van het boek zag je de spanning stijgen: waar gaat die bladzijde naar toe en welke bladzijde komt er in de plaats?  Aansluitend liet ik via het dictafoontje (aangesloten op de beemer) de vader van Hans horen.  Hij vertelt er de eerste zinnen vanuit het sprookje van "de gelaarsde kat".  Maar net als het verhaal een andere wending krijgt weerklinkt gekraak doorheen de box. 

De kleuters vonden het best grappig dat de jonge heer uit het sprookje geen kat maar een olifant gekregen had.  "Maar hoe ging dat sprookje dan verder juf?" Hiermee kon ik meteen kleuters motiveren om met me mee te gaan om een vervolg te maken op dit verhaal. 
HansLuistermans met zijn sprookjesboek
(Foto: juf Nicole)

- Improviserend vertellen met de dictafoon (BA)

Met vier kleuters kon ik in een ander klaslokaal een vervolg breien aan het bijzondere sprookje.  Het begin ging stroef en alweer moest ik mezelf de mond snoeren om hen geen woorden in de mond te leggen.  Het waren vooral Joël en Timo die ideeën aanreikten. 

Iedere zin werd samen besproken en goedgekeurd.  Om beurt spraken zij de afgesproken zin in.  Mona en Ninke waren sterk aanwezig tijdens deze activiteit hoewel hun inbreng op valk van ideeën eerder beperkt was.  Ninke nam zo nu en dan een foto en Mona bediende al eens de dictafoon.  Beiden spraken in afwisseling met de jongens al eens een zin in.  Ze genoten van de activiteit op hun eigen in getogen manier.  Ook Joël floreerde enorm.  Hij deed enorm goed mee en verzorgde een leuke intonatie.

Improviseren en digitaliseren maar!
Benieuwd hoe het verhaal vorm kreeg?  Luister dan zeker eens naar onderstaande montage!



-Toonmoment (KA)

Na de speeltijd mochten de kleuters uit de BA aan de andere kleuters uitleggen wat zij gedaan hadden.  Dit kregen zij moeilijk verwoord zonder inhoudelijk op het vervolg van het sprookje verder te gaan.  Ook de andere kleuters waren echt benieuwd naar dit vervolg.  Ik speelde het verhaal af via de booster.  Iedereen luisterde aandachtig.  Knap vond ik dat!  Immers was er geen visuele ondersteuning.  Een kleuter vroeg zich luidop af waarom er geen prenten te zien waren. Daar pikte Hans Luistermans op in met het voorstel er zelf prenten bij te maken.  Dat vond iedereen een leuk idee.  We zullen morgen weten wat doen!

- En verder...
  • De pictohalskettingen zijn intussen in gebruik.  Ik ben blij met deze aanpassing.  Ik probeer morgen nog voor een ander haakje te zorgen. De wasknijper als haak is niet ideaal.
  • Vandaag was er geen klasfotograaf van dienst gezien er geen keuzeproces was.  Je kon merken dat de kleuters (vooral zij die nog geduldig op hun moment aan het wachten zijn) dit jammer vonden.  Ik probeerde de kleuters dit uit te leggen.  De spanning stijgt wie morgen aan de beurt zal zijn.
  • Ketura en ik gaan het poppenspel ondersteunen met geluiden.  Een hele uitdaging, maar wel leuk lijkt me!
  • Ik ondervind problemen bij het invoegen van geluidsfragmenten. Hopelijk komt dit toch nog voor mekaar...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten