donderdag 15 maart 2012

Een computerboek?

- Boekgeluidenketting (KA)

Ninke bracht fier de dictafoon naar de kring. Het vervolg van de ketting ging normaal gezien bij het onthaal aansluiten (bij wijze van rode draad).  De vele emotionele gebeurtenissen van deze week riepen echter om een waardevol kringgesprek. Het werd een bijzonder intens catechesemoment. Na de speeltijd kwam de ketting dan toch aan de beurt.  Veel kleuters hadden hier intussen reeds naar gevraagd.  De hunker blijft kennelijk sterk aanwezig.  (Ik had mezelf vooraf de vraag gesteld of dit 5 dagen aan een stuk niet zou saai worden)

Alweer bracht Ninke de dictafoon fier naar het midden.  Ik herhaalde de 4 eerdere fragmenten omdat een aantal kleuters ziek waren geweest.  We gingen enkel dieper in op de 2 laatste fragmenten van Ninke.  Hoewel zij een andere bron gebruikt had klonken deze niet zo sterk verschillend van deze die er aan vooraf gingen.  Dit is denk ik onoverkomelijk.  De kleuters zelf hebben het kennelijk niet zo waargenomen. Er werden vele andere belevingen opgesomd.  Meer en meer kleuters pikken aan bij het verwoorden, het fantaseren, het verbeelden...  Vandaag werd er zelfs compleet niet naar de bron gevraagd.  (Enkel ikzelf heb tijdens de speeltijd naar de bron gevraagd omdat voor mij de gelijkenis sterk was)


Een kleuter hoorde in de laatste bron geweerschoten.  Hij verwoordde daar een heel boos gevoel bij.  Ik dacht dat hij verdrietig bedoelde. Toen hij zich verder uitdrukte bleek hij boos te zijn op de mensen die schieten.  Mensen mogen niet doodgaan.  Hierdoor greep een kleuter terug naar het busongeval.  Geluiden en emoties... zeer intens vandaag. 

Andere belevingen: feest (pakjes openen), ballonnen die knallen, een oude machine van opa, een vlag die wappert in de lucht (!!), springen op een bed...

Vandaag liet ik de kleuters bewegen op de 2 nieuwe geluiden.  Sommige kleuters imiteerden ook spontaan de geluiden met de stem. 


- Voorstelling "ons digitaal dierenboek" (KA)

Eindelijk was het zo ver en stelde ik ons digtaal dierenboek voor.  Een "digitaal dierenboek" klonk wat vreemd in de oren.  Daarom omschreef ik het even als een boek op de computer.  "Een computerboek?" vroegen vele kleuters zich luidop af.  Ze waren benieuwd.

De kleuters waren sterk onder de indruk dat zij geluid en beeld zelf gemaakt hadden. Ze waren terecht fier.  Ik pauzeerde wel even bij ieder fragment.  Ik merkte dat ze meer tijd nodig hadden om van focus te veranderen. Nadien legde ik uit hoe zij zelfstandig naar dit boek kunnen luisteren en kijken.


















- Geluidtekenen (BA)

Met mijn groepje medewerkers trok ik naar de turnzaal.  Op kousenvoeten en in kleermakerszit beluisterden we met gesloten ogen een eerste geluid uit onze ketting.  Lune (maker van geluid 1 en 2) wou graag één van haar opnames horen.  Dus namen we de eerste opname. 

Ssst...
(Foto: Juul)
Nadien deden we de ogen open, kozen we een potloodkleur en begonnen we te tekenen.  Daarbij liet ik het geluid in een lus horen.  Sommige geluiden nodigden dan weer uit om op te bewegen.

Bewegen op geluid
(Foto's: Juul)
Ik was meteen verbaasd van de tekeningen.  Alle vier de kleuters tekenden meteen abstract.  Ik vermoed dat het geluidtekeningen van gisteren (via overhead) daar voor iets tussen zat.  Nadien lichtte iedereen beurtelings hun tekening toe.  Er was veel respect en zelfs bewondering voor elkaars vondsten.  Ik stond versteld dat niemand de tekeningen als "gekrabbel" omschreef.  De verbeelding kreeg echt de vrije loop: van vulkanen tot ballonnen, van tranen tot een zwemmende kleuter.  Lune tekende bij een eerste geluid heel abstract en bij het laatste geluid dan weer heel concreet.  Ik probeerde voorzichtig die reden te achterhalen.  Ze wou gewoon heel sterk tekenen waar het geluid haar aan deed denken.  Uiteraard heb ik dit bevestigd.  Alles kan!  Die veiligheid hebben ze duidelijk goed ervaren.
Hele knappe tekeningen met hele knappe verwoording!
Normaal ging ik deze activiteit na de middag met een ander groepje kleuters herhalen.  Maar omdat ik door tijdsgebrek (o.w.v. de voorafgaande KA) met de eerste groep nog niet zo ver geraakt was én zij sterk aandrongen op een vervolg, besloot ik na de middag met hetzelfde groepje verder aan de slag te gaan.  Dit keer vatte ik nog eens het verloop samen en liet ik het groepje nadien alleen om de tekenopdracht zelfstandig uit te voeren.  Ik filmde daarbij het gebeuren en stond aan de andere kant van de deur.  Lune was als gespreksleidster aangesteld.  Ze bediende de dictafoon en liet de andere kleuters tekenen en nadien reflecteren.  MAAR ik was iets belangrijks vergeten te zeggen: Lune mocht uiteraard ook meedoen met de opdracht.  Ze had haar taak als juf-zijnde opgepakt en "paradeerde" ook effectief zo om de kleuters heen.  Jammer enerzijds, maar o zo grappig anderzijds!
Tekenen maar !
(Foto's: Juul en juf Eef)
Ik probeer in het terugblikmoment van morgen enkele tekeningen aan bod te laten komen.  Wat ook een mogelijkheid is, is om deze te tonen bij aanvang van de geluidenketting morgenvroeg. Ik denk er nog even over na.


- Luisteren en kijken naar "ons digitaal dierenboek" (ZA)

Deze ZA had aanvankelijk best succes.  Probleem hierbij was dat ikzelf niet in de fabriek was.  Bij een wissel aan het keuzebord sprong de laptop telkens "uit" (om wachtwoord opnieuw in te geven).  Daardoor konden ze hier niet mee verder.  Het waren vooral de makers van de geluiden die grote interesse hadden in dit boek.

- Klasfotograaf van dienst (ZA)

Door de beide korte keuzeprocessen besloot ik één en dezelfde klasfotograaf van dienst te houden.  Daar was Vega heel blij mee.   Helaas was er vandaag geen terugblikmoment en konden we er samen niet naar kijken.  Deze link komt uiteraard wel op de klasblog, net als alle voorgaande klasfotografen trouwens.

Alweer prachtige foto's !
(Foto's: Juul)
Ook Vega nam mooi foto's. Zij is de eerste die een zichzelf fotografeerde (zie linker foto).  Ook fotgraferen in detail kon haar bekoren.  Knap hoor! Wil je al haar foto's zien?  Kijk dan hier!

- En verder:
  • Vandaag was er onvoorzien geen terugblikmoment.  De twee derdekleuterklassen besloten te profiteren van het stralende weer en samen doken we de zandbak in.
  • Tuxpaint werd gemist door een aantal kleuters.  Morgen zal ik dit terug aanbieden in plaats van het digitaal prentenboek.
  • Omdat het terugblikmoment niet plaatsvond kon ik ook niet polsen naar de interesse van de kleuters om de open momenten morgen op te vullen.  Ik kan hier morgenvroeg wel even tijd voor vrijmaken.
  • Mijn mentor ontdekte via mij het programma "Musescore" om partituren in te geven en te laten afspelen.  Het was een heuse ontdekking voor haar.  Op die manier ondersteunde zij vanmiddag het aanleren van een nieuw lied "boeken".  Wat een onverwachte audiovisuele inbreng van mijn kant!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten