dinsdag 13 maart 2012

Op dierenjacht ...

- Boekengeluidenketting (KA)

Lune bracht vandaag het dictafoontje terug mee naar de klas.  Zo kon onze geluidenketting meteen van start gaan.  We hebben meteen klassikaal de 2 geluidopnames geïnterpreteerd: welke gevoelens roepen ze bij ons op?  Waar doen ze jou aan denken?...  Je kan merken dat de kleuters al een zeker proces doorgaan hebben.  Ze kunnen al veel abstracter een geluid omschrijven. Sommige kleuters konden het geluid mooi met de stem imiteren en Juul die maakte er zelfs spontaan een beweging bij.  Dit is voor mij toch een bevestiging dat de lijn goed zit. 

Hieronder kan je de geluiden horen die Lune meebracht.  Ze was heel fier.  Na het reflecteren mocht ze tonen hoe de geluiden gemaakt waren (met het boek, het tijdschrift of de krant).  Ik was dit in principe niet van plan, maar daar was ze zeer gebrand op (en de andere kleuters ook)!


Ik koos meteen een nieuwe geluidentapper. Als ik later een eigen klas heb en ik dergelijke activiteitjes zou integreren in mijn jaarplanning, zou ik hier wel een zekere structuur in voorzien.  Hiermee bedoel ik dat ik een eerlijk beurtrolsysteem zou voorzien dat zichzelf uitwijst.  Nu ben ik het die bepaal wie de dictafoon mee naar huis krijgt.  Dat geeft me geen leuk gevoel. 

Benieuwd welke geluiden Wannes morgen zal meebrengen...  Ik sprak mijn lichte voorkeur uit voor een geluid met de krant. Maar uiteindelijk is hij zelf vrij.


- Geluidenassociatiespel (KA)

Met krant, tijdschrift en boek dook ik weg achter een doek.  De kleuters moesten raden waarmee ik het geluid maakte én ze moesten het bovendien proberen te imiteren met het materiaal dat voor het doek lag.  Ik kon door tijdgebrek maar 3 geluiden laten horen.  Het reflecteren op het geluid was hierdoor ook in het water gevallen.  Ik ga deze activiteit morgen na de speeltijd herhalen.  Ik zal dan ook de geluiden versterken met microfoon en box.  Ik was nu beperkt in het bedenken van geluiden omdat de zachte geluiden amper tot niet te horen waren voor de kleuters.


Dit spel wou ik vandaag als ZA aanbieden.  Hier ben ik van afgestapt omdat zij hiervoor een microfoon nodig hadden, zo bleek uit de KA. Deze microfoon was nodig in de babbelbox. 


- Experimenteren met kijkkoffer + op dierenjacht... (BA)

Met een nieuw groepje 'medewerkers' opende ik opnieuw de kijkkoffer.  Ik merk dat het experimenteren met dit materiaal hen minder lang kan boeien dan dat dit met de luisterkoffer het geval was.  Vóór de stage zou ik eerder het omgekeerde gedacht hebben.  Wat zeker ook kan meegespeeld hebben is het feit dat de kleuters al van de BA van gisteren wisten dat we op fotodetailzoektocht zouden gaan.  Toch liet ik hen nog even op hun honger zitten en gingen we dieper in op 2 prenten: één uit de krant (man met open mond als blik van verbazing) en de andere uit een tijdschrift (dezelfde prent die ik gisteren gebruikt had: de man met rugpijn).  Het naspelen vroeg toch wel wat concentratie. De houding aannemen los van de mimiek ging vlot, maar de mimiek erbij ging al een pak moeilijker.  Het praten over de gevoelens verliep dan weer wel vlotjes.  Gevoelens associëren bij beelden lijkt op dat vlak een stuk gemakkelijker dan dat dit bij geluiden het geval was.

Op detailfotozoektocht in de klas
(Foto's: Dries)

Na de detailfotozoektocht trokken we op dierenjacht buiten de klas.  De kleuters zochten voorwerpen waarop een dier stond afgebeeld.  Met dat voorwerp maakten zij dan een geluid dat zij zelf opnamen.  De kleuters konden dit tamelijk zelfstandig.  Het zwarte dictafoontje blijkt wat minder gebruiksvriendelijk te zijn voor de kleuters en vroeg soms om technische bijsturing.  De kleuters wisten wel steeds wanneer ze mij nodig hadden. Ze probeerden steeds de opname af te spelen en wanneer dit niet (goed) gelukt was riepen ze mijn hulp in.  Het laatste groepje heeft mij totaal niet nodig gehad.  Knap zeg.

Een voorsmaakje van geluiden (en dieren) die ze gevonden hebben, vind je in onderstaand filmpje.


Ik heb heel deze activiteit na de middag herhaald met een andere groep kleuters.  Deze groep was enorm sterk.  Er waren een aantal stillere kleuters bij die de smaak goed te pakken hadden.  Ook Emma die faalangstig is (en aanvankelijk niet durfde opnemen met de dictafoon) wist van geen ophouden en wou alsmaar opnemen.  Zalig om dit van op een afstand te aanschouwen!

De groep in de voormiddag had het niet zozeer technisch moeilijker dan de tweede groep. Zij wilden heel graag buiten opnemen (allicht omdat zij van een eerder terugblikmoment onthouden hadden dat er kleuters dit mochten doen in een andere activiteit?).  Gezien de opdracht beperkte dit hun mogelijkheden.  Zo vond Wout een lieveheersbeestje (een echt!).  Fier kwam hij het tonen.  Hij had zich nog niet gerealiseerd dat je er geen geluid mee maken kon.  Net zoals de afbeeldingen van dieren die hoog tegen de muur hangen.  Mooi gevonden, maar...  En toch vonden we dieren die we konden gebruiken. Dat zal wel blijken uit ons digitaal prentenboek!

Het toewerken naar het digitaal prentenboek heb ik pas toegelicht (via Hans) tijdens het terugblikmoment.  Ik kan mezelf de vraag stellen of ik dit al dan niet beter meteen had verteld. Ik denk dat het goed is zoals ik het gedaan heb.  Op deze manier kreeg het proces meer aandacht. Het product is mooi meegenomen maar blijft in feite bijzaak.

Oorspronkelijk had ik voorzien om gisteren met een groepje een eigen detailfotozoektocht te maken in de klas. Dit heb ik laten vallen (ik had de activiteit bovendien verkeerd geroosterd omdat ik het turnen uit het oog verloren was).  Enkel op deze manier kon ik nog toewerken naar het digitale prentenboek.  De kleuters hebben de detailfotozoektocht (met foto's die ik genomen had) toch als zeer fijn ervaren.  Missie geslaagd!

- Experimenteren met Tuxpaint (ZA)

Het tekenen met Tuxpaint blijft succes hebben.  En dit ondanks het feit dat de tekeningen niet afgedrukt worden.  De kleuters weten intussen wel hoe ze tekeningen moeten opslaan.  Op die manier komen ze aan bod tijdens de terugblikmomenten.  Je kan merken dat zij naar dat toonmoment steeds uitkijken.


- Babbelen in de babbelbox (ZA)

Babbelen, babbelen, babbelen, ... Dries, Mona en Lune deden dat zeer goed!  Maar helaas bleek ook de versterking met de microfoon niet voldoende te zijn om het achtergrondgeluid van de klas te overtreffen.  Bij het terugblikmoment op het einde van de dag kondigde Hans dan ook aan dat de babbelbox zou verdwijnen uit de fabriek.  De kleuters reageerden ontzet.  Ik lichtte het even toe.  Wat jammer.  Ik blijf me echt afvragen hoe andere studenten dit realiseren...
Er was eens... een babbelbox
(Foto: Dries)
 - Klasfotograaf van dienst (ZA)

Ook vandaag was de spanning weer te snijden telkens de fotograaf van dienst bepaald werd.  Dries was zeer blij en ging meteen aan de slag.  Hij maakte opvallend veel en mooie detailfoto's, ook al zijn ze vaak vaag (ik heb zelf gemerkt dat het fototoestel bij detailfoto's moeite heeft om scherp te stellen). Ik vraag me af of dit toeval is, of een gevolg van zijn deelname aan het proces.  Wil je Dries zijn foto's bekijken?  Klik dan hier .
Maar ook Mathias maakte een vreugdesprong toen zijn kenteken uit het vuilbakje kwam.  Ook hij maakte een aantal detailfoto's. Je kan ook sterk zijn computerinteresse uit de foto's afleiden.  Klik maar hier als je zijn foto's wil bewonderen.

Het BC springt ook echt uit de vele foto's. Dat is wel een fijn gegeven.  Valt het niet te overwegen om alle foto's door kleuters te laten nemen, daar waar veel juffen zelf (haastig) lopen te fotograferen ter aanvulling van hun klasblog?  In dat opzicht zou het een idee kunnen zijn om de klasfotograaf niet te beperken tijdens keuzeprocessen maar echt gedurende de hele dag (of voor- of namiddag) te laten fotograferen.  Zo bekom je ook foto's van klassikale activiteiten.  Die vallen er in mijn systeem nu uit.


- En verder...
  • Joepie!  Ik vond mijn geheugenstick terug... onder de tijdschriften in de zolder van de fabriek.
  • Met pijn in het hart brak ik na schooltijd de babbelbox af.  De fabriek toont nu zo leeg...
  • De ZA experimenteren met de kijkkoffer heb ik verwerkt in mijn BA zoals ik deze hogerop omschreef.  Dit was beslist een goed idee gezien ik ervaren heb dat de kleuters er minder lang mee aan de slag bleven (in mijn BA).  Bovendien had ik al voldoende activiteiten lopen. Het BC moet tenslotte ook nog door de andere activiteiten (van mentor) ervaren kunnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten